Russian businessman on US sanctions list claims court win over Google

Platform News: Google movements

A Russian businessman on a US sanctions list claimed victory over Google in a court case on Thursday and said the US tech giant now faced a potentially heavy fine.

Alphabet’s Google had appealed a Russian court order that it unblock the YouTube account of Tsargrad TV, a Christian Orthodox channel owned by businessman Konstantin Malofeev, or face a daily 100,000 rouble ($1,358) fine that would double each week Google failed to comply.

Tsargrad said the Ninth Moscow Arbitration Court of Appeal upheld the fine. Malofeev also confirmed the verdict to journalists, but the court could not be reached for comment despite repeated attempts by phone and email.

Google did not respond to a request for comment.

The case reflects Russia’s waning tolerance of foreign technology giants, several of which it has fined this year for failing to delete content Moscow deems illegal.

Tsargrad said the fine would stop compounding when it reached 1 billion roubles (approximately $13.6 million), which it estimated would happen in mid-March next year. After nine months, the 1 billion rouble limit would be removed, it said.

The two parties have engaged in talks since the case first came to light in mid-2020, but Tsargrad said in August it had abandoned talks for a settlement and accused Google of dragging its feet in negotiations.

Related article:
Benchmark-backed Confluent aims for $8 billion valuation in US IPO

Google said in May the proposed penalty was “out of all proportion” and the decision created uncertainty for foreign investors.

The United States and European Union imposed sanctions on Malofeev in 2014 over accusations that he funded pro-Moscow separatists fighting in Ukraine, which he denies. Russia considers such Western sanctions illegal.

Malofeev told journalists at our partner news agency Reuters before the latest court decision that the choice facing Google was either to continue to break Russian law or reinstate his channel and face no penalty. “Breaking the law is never part of the investment climate,” he said.

YouTube also drew the ire of Russian state-backed broadcaster RT on Thursday after blocking its new RT DE channel on the day of its launch.

The team at Platform Executive hope you have enjoyed the ‘Russian businessman on US sanctions list claims court win over Google‘ article. Automatic translation from English to a growing list of languages via Google AI Cloud Translation. Initial reporting via our official content partners at Thomson Reuters. Reporting by Alexander Marrow and Angelina Kazakova. Editing by Edmund Blair.

Related article:
ByteDance to invest billions in Singapore

You can stay on top of all the latest developments across the platform economy, find solutions to your key challenges and gain access to our problem-solving toolkit and proprietary databases by becoming a member of our growing community. For a limited time, our subscription plans start from just $16 per month.

Share this Article